آموزش طراحی پلان ونقشه ساختمان مسکونی ( بخش۱)
آموزش طراحی پلان ونقشه ساختمان مسکونی ( بخش۱) :
اگر این پست مورد توجه وعنایت دوستان قراربگیرد میتوان در ادامه روی آموزش طراحی : مدارس- بیمارستانها- اداره- ووووووووو کار کرد:
از این پست به بعدسعی میکنم که ان شاء الله در حد توان- وبصورتی ساده و روان آموزش طراحی نقشه های ساختمانی را آموزش دهیم (بشرطی که کاربران عزیز و بویژه آرشیتکت ها ومعماران گرامی در این مبحث شراکت کرده و مارا راهنمایی واحیانا نقد بفرمایند) : البته مطالب همه تجربی بوده و ضمنا دوستانی که تمایل دارند در این آموزش شرکت نمایند : پس بسم الله:
اولا باید بگویم که طراحی مثل یک بازی فکری بسیار جذاب وشیرین است یعنی ما با کشیدن و سپس جابجا کردن خطوط که همان دیوارها و فضا ها هستند میتوانیم بینهایت طرح در فقط یک زمین ایجاد کنیم و در حین طراحی یک طرح - مرتبا فکر هاوایده های مختلف بذهن ما خواهد آمد که مثل بازی فکری - درست چیدن این ایده هامارانهایتا به طرحی قابل قبول خواهد رساند-ودلیل دیگر جذابیت ان اینستکه وقتی احساس کنید که در اثر هنری ( والبته فنی شما) یعنی طرح خلق شده شما - قرار است عده ای زندگی کنند - احساس مفید بودن و ماندگار بودن به شما دست میدهد -
ضمنا طراحی به غیر از چندین پارامتر کلی که همیشه باید رعایت کرد(که در ادامه انهاراخواهم گفت) عملا چیزی نیست که خیلی فرموله شده باشد که انهم به چند دلیل است:
اولا سطح فکر وسطح کلاس افراد یک خانواده با سطح فکر وکلاس افراد دیگر خانواده ها همیشه متفاوت است فلذا طرحی که ممکن است برای مثلا یک خانواده روشن فکر وهمه باسواد و یا مثلا پولدار مناسب باشد - ممکن است خانواده ای دیگر که از سطح سواد ویا مکنت کمتری برخوردار باشند ویا سلایق وطرز زندگی دیگری داشته باشندانرا نپسندند؟؟؟!!! یعنی ممکن است گاهی طرحی که برای بعضی بهترین باشد برای بعضی بدترین باشد؟؟!!
ویا طرحی که ممکن است در منطقه جنوب (مثل بیرجند) مورد پسند باشد ممکن است در شمال مورد پسند مردم نباشد وووووووووووو............ به هر حال طراحی خیلی فرموله شده نیست- ولی :
من فکر میکنم یک طراح خوب باید عوامل عمومی که به هر حال مورد قبول همه است را همزمان باهم وقبل از طراحی مد نظر داشته باشد یعنی اینها را:
۱-قدرت تجسم قوی (که ظاهرا حرف اول است)۲-آشنائی با خلقیات وطرز فکر وطرززندگی کارفرمای خود(صاحب ملک) وسوال وجواب از تقاضاهای معقول ومنطقی او در ایجاد طرح و حرکت در راستای ایجاد تامین خواسته های او(البته اگه ایده های کارفرما منطقی ودرراستای استانداردهای معماری نبوداین قدرت طراح است که باید به هرحال با دادن توضیحات درست اورا مجاب کند واورا از دهن بینی باز دارد زیرا معمولا پیمانکارها خواسته های خودشان را به کارفرما دیکته میکنند و اگر احساس کنند که طراح ضعیف است به هرحال بدلایل بیجا طرح اورا انقدر دست کاری میکنند تا حرف خودرابکرسی نشانند-این قسمت انقدر مهم است که من فکر میکنم طراح یا آرشیتکت باید با ایجاد اصول درست وباپافشاری - فرهنگ نوینی از معماری را ایجاد وانرا جا بیاندازد یعنی همان طور که مثلا مثلا مثلا: اپن آشپزخانه یا طرح دوبلکس یا سوبلکس یا آسانسور یا شوتینگ ویا................... زمانی عمومی نبود وبه مرور جنبه پارامترهای عمومی معماری شد(حتی اگر از طرح های خارجی شبیه سازی شده باشد) پس باید طراح بااینده نگری - فکرمثلا۲۰سال دیگر راهم داشته وانرا پس از پیاده کردن درطرح خود با توضیح دادن و پافشاری جزو اصول معماری کند و یا به عبارتی فرهنگی نوین ایجاد کند البته در این مورد بعدا مفصلا صحبت خواهم کرد ولی به عنوان مثال مثال مثال ؟؟؟!!! میتوان روی طراحی هائی بحث کرد که مثلا در ان استفاده بهینه وبیشتر از نورها ی طبیعی شده یا چشم انداز فضای سبز در داخل ویا اطراف بنا رعایت شده ویا حتی استفاده از زیبایی اسمان شب (چشم انداز شب باماه وستاره گانش؟؟!!) در طرح ویا ................... ......... ویا طرح هائی که در ان برای استفاده حداکثراز فضا از چیدمان وسایل بصورت متحرک ویا در داخل دیوار استفاده شده باشد ------ یا طراحی برای یک خانواده مثلا ۴ نفری در فضای مثلا ۳۰متر مربعی؟؟؟!!!ویا .......... ( یا به عنوان طراحی در دنیای اینده : قسمتی به عنوان فضای مغز هوشمند ساختمان که مثلا از انجا همه ساختمان و تاسیسات ان راه اندازی وکنترل شود ؟!؟!)
به هرحال طراح باید اگر ایده اش مفید وعملی ومنطقی وعلی الخصوص آینده گرا است انرا جابیاندازد وعمومی کند و فرهنگ نوینی ایجاد کند ودنباله رو نشود بلکه خلاقیت داشته وانرا پرورش دهد و بی ترس وواهمه عملی کرده و نبض کار رابدست گیرد- .....
۳- بومی بودن طرح و طراحی بر اساس مصالح بومی وهمچنین عقاید و آداب و علایق بومی - ۴- آشنائی با قوانین شهرسازی مورد اعمال در منطقه یعنی همان ضوابط شهرداری محل ۵- آشنائی با نورها و استفاده بهینه از ان ها(بهترین نورهای طبیعی بترتیب:اول در ایران که بالای خط استوااست نور جنوب(آفتابگیر) بعدا نور شرق - بعدشمال و دست آخر نور غرب- البته اگر میشد در شهر های جدید - تفکیک اراضی و نقشه های شهرسازی راطوری چیدمان کرد که برو نبش خیابان به جای اینکه با شمال عمود باشد زاویه ای در حد ۳۰درجه با شمال (وبه سمت شرق )بسازد بسیار بهتر میبود زیرا در نبشهای آزاد بنا میشد همزمان از دو نور استفاده کرد مثلا در سمت جنوب به جای استفاده از نور جنوب میشد همزمان از شرق وجنوب استفاده کرد- به هر حال در راستای مبحث نور ها استفاده از نورهای غیر مستقیم مثل نور ازطریق پاسیو هم مطرح است که بسته به ابعاد بنا ویا نظر کارفرما میتوان انرا ایجاد یا حذف یا کوچک ویا بزرگ کرد- ویاآشنائی درست از محاسبه تعداد پنجره و ابعاد انها و دست انداز مناسب برای انهادرهر فضا -
۶-آشنائی با ابعاد فضا ها بصورت حداقل یا حداکثر وابعاد مبلمان هر فضا- ۷-ایجاد سیرکلاسیون وچرخش وحرکت صحیح در بین فضا ها - ۸- استفاده صحیح از مثلا جنوبی بودن یا شمالی بودن یا شمالی جنوبی بودن زمین- ۹- آشنائی با مصالح جدید طوری که بداند با این مصالح پس از اجرای کامل هر عضو سازه ان سازه چقدر ابعاد بخود میگیرد ۱۰- آشنائی با تاسیسات جدید ونحوه اجرا وابعاد ان مثل مثلا کولر - قطر لوله های مختلف و نحوه اجرای ان ویا اجرای صحیح آسانسور یا یا یا یا یا ...- منظورم اینست که طراح طرحش را طوری ارائه دهد که بعدا محاسب یا ناظر یا تاسیسات کار بخاطر اجرای عضوی از سازه یا تاسیساتی از ساختمان مجبور نباشند طرح را به هم ریزند یا جابجا کنند یا ابعاد را عوض کنند
۱۱-آشنائی با طرح بناهای پیلوت دار یا غیر پیلوت دار- ویلائی یا آپارتمانی - مستقل یا غیر مستقل- فلزی یا آجری - دوبلکس وووووووووووو ۱۲- شاید بسیار مهم باشد که نقشه خوانی کنیم :یعنی طرح های خوب وموفق دیگر طراحان را گیر آورده روی انها غور وتفکر کرده وبه هر حال همیشه آرشیوی از طرح های مختلف داشته باشیم ۱۳- رفتن سر اجرای طرح ها ودیدن عملی طرح از نزدیک -که کمک زیادی به برداشت صحیح از فضا و نور وابعاد و سیرکلاسیون ان و قدرت تجسم میکند
نهایتا : اولا:
طرحی قوی و ایده ال است که اولا از همه عوامل گفته شده در بالا بصورت کامل وصحیح استفاده کرده باشد وثانیا نظر کارفرما را تامین کرده باشد واز همه مهمتر ثالثا: پس از اجرا کمترین تغییر (یا اصولا هیچ تغییری ) از طرح اصلی آرشیتکت نکرده باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!۱ یعنی منظور اینست که طرح آنقدر قوی و محکم طراحی شده باشد که هیچ کدام از عوامل بعدی نظیر محاسب یا ناظر یا تاسیسات کار یا حتی خود کارفرما بخاطر :
۱-محاسباتشان۲-نظارتشان ۳- اجرای تاسیساتشان ۴- چیدن وسایلشان ووووووووووووووووووووووو
مجبور نشده باشند که طرح را دستکاری کنند
و ثانیا:طراح باتوجه به مشکل کمبود وگرانی زمین وساخت وساز- از سانت سانت زمین حداکثر استفاده مفید را کرده و هیچ فضای تلف شده و پرتی ایجاد نکند
پس برای شروع:
اموزش گیرنده باید: ۱- قدرت تجسم خودرا با آموزش ونیز دیدن طرح های اجرا شده از نزدیک قوی کند-
۲-مقررات معماری وشهرداری منطقه خودرا و پارامترهائی نظیر تراکم و نحوه محاسبه زیربناها و تخلفات تراکمی یا شهرسازی را فرا بگیرد ۳-شمالی یا جنوبی یا شرقی یا غربی ویا تلفیق انهارا بلد باشد- ۴ -با دیدن نحوه اجرا ی پله ها و رمپ و ستونها وپلها وتیرها و آسانسورها و تاسیسات وووووووو از ابعاد صحیح انها مطلع باشد- ۵- با احساس فضا یا رفتن در فضای ساخته شده از ابعاد مناسب فضا ونور مناسب فضا وارتباط صحیح ومناسب فضاها مطلع باشد- ۶- از حداقل مفید فضا ها (مثلا فضای خواب - آشپزخانه یا توالت یا حمام یا ................) مطلع باشد - از حداقل وحداکثر عرض و ابعاد پله ها یا آسانسور یا پارکینگ یا کریدورها یا............. مطلع باشد ۷- روی آینده طرح و سلایق افراد خانه مثلابابزرگ شدن بچه هاروی تعداد اتاقهای خواب یا تعداد توالت وحمام یا پارامتهائی که در اینده بیشتر نمود خواهند داشت کار کند
اگر این پست مورد توجه وعنایت دوستان قراربگیرد میتوان در ادامه روی آموزش طراحی : مدارس- بیمارستانها- اداره- ووووووووو کار کرد:
از این پست به بعدسعی میکنم که ان شاء الله در حد توان- وبصورتی ساده و روان آموزش طراحی نقشه های ساختمانی را آموزش دهیم (بشرطی که کاربران عزیز و بویژه آرشیتکت ها ومعماران گرامی در این مبحث شراکت کرده و مارا راهنمایی واحیانا نقد بفرمایند) : البته مطالب همه تجربی بوده و ضمنا دوستانی که تمایل دارند در این آموزش شرکت نمایند : پس بسم الله:
اولا باید بگویم که طراحی مثل یک بازی فکری بسیار جذاب وشیرین است یعنی ما با کشیدن و سپس جابجا کردن خطوط که همان دیوارها و فضا ها هستند میتوانیم بینهایت طرح در فقط یک زمین ایجاد کنیم و در حین طراحی یک طرح - مرتبا فکر هاوایده های مختلف بذهن ما خواهد آمد که مثل بازی فکری - درست چیدن این ایده هامارانهایتا به طرحی قابل قبول خواهد رساند-ودلیل دیگر جذابیت ان اینستکه وقتی احساس کنید که در اثر هنری ( والبته فنی شما) یعنی طرح خلق شده شما - قرار است عده ای زندگی کنند - احساس مفید بودن و ماندگار بودن به شما دست میدهد -
ضمنا طراحی به غیر از چندین پارامتر کلی که همیشه باید رعایت کرد(که در ادامه انهاراخواهم گفت) عملا چیزی نیست که خیلی فرموله شده باشد که انهم به چند دلیل است:
اولا سطح فکر وسطح کلاس افراد یک خانواده با سطح فکر وکلاس افراد دیگر خانواده ها همیشه متفاوت است فلذا طرحی که ممکن است برای مثلا یک خانواده روشن فکر وهمه باسواد و یا مثلا پولدار مناسب باشد - ممکن است خانواده ای دیگر که از سطح سواد ویا مکنت کمتری برخوردار باشند ویا سلایق وطرز زندگی دیگری داشته باشندانرا نپسندند؟؟؟!!! یعنی ممکن است گاهی طرحی که برای بعضی بهترین باشد برای بعضی بدترین باشد؟؟!!
ویا طرحی که ممکن است در منطقه جنوب (مثل بیرجند) مورد پسند باشد ممکن است در شمال مورد پسند مردم نباشد وووووووووووو............ به هر حال طراحی خیلی فرموله شده نیست- ولی :
من فکر میکنم یک طراح خوب باید عوامل عمومی که به هر حال مورد قبول همه است را همزمان باهم وقبل از طراحی مد نظر داشته باشد یعنی اینها را:
۱-قدرت تجسم قوی (که ظاهرا حرف اول است)۲-آشنائی با خلقیات وطرز فکر وطرززندگی کارفرمای خود(صاحب ملک) وسوال وجواب از تقاضاهای معقول ومنطقی او در ایجاد طرح و حرکت در راستای ایجاد تامین خواسته های او(البته اگه ایده های کارفرما منطقی ودرراستای استانداردهای معماری نبوداین قدرت طراح است که باید به هرحال با دادن توضیحات درست اورا مجاب کند واورا از دهن بینی باز دارد زیرا معمولا پیمانکارها خواسته های خودشان را به کارفرما دیکته میکنند و اگر احساس کنند که طراح ضعیف است به هرحال بدلایل بیجا طرح اورا انقدر دست کاری میکنند تا حرف خودرابکرسی نشانند-این قسمت انقدر مهم است که من فکر میکنم طراح یا آرشیتکت باید با ایجاد اصول درست وباپافشاری - فرهنگ نوینی از معماری را ایجاد وانرا جا بیاندازد یعنی همان طور که مثلا مثلا مثلا: اپن آشپزخانه یا طرح دوبلکس یا سوبلکس یا آسانسور یا شوتینگ ویا................... زمانی عمومی نبود وبه مرور جنبه پارامترهای عمومی معماری شد(حتی اگر از طرح های خارجی شبیه سازی شده باشد) پس باید طراح بااینده نگری - فکرمثلا۲۰سال دیگر راهم داشته وانرا پس از پیاده کردن درطرح خود با توضیح دادن و پافشاری جزو اصول معماری کند و یا به عبارتی فرهنگی نوین ایجاد کند البته در این مورد بعدا مفصلا صحبت خواهم کرد ولی به عنوان مثال مثال مثال ؟؟؟!!! میتوان روی طراحی هائی بحث کرد که مثلا در ان استفاده بهینه وبیشتر از نورها ی طبیعی شده یا چشم انداز فضای سبز در داخل ویا اطراف بنا رعایت شده ویا حتی استفاده از زیبایی اسمان شب (چشم انداز شب باماه وستاره گانش؟؟!!) در طرح ویا ................... ......... ویا طرح هائی که در ان برای استفاده حداکثراز فضا از چیدمان وسایل بصورت متحرک ویا در داخل دیوار استفاده شده باشد ------ یا طراحی برای یک خانواده مثلا ۴ نفری در فضای مثلا ۳۰متر مربعی؟؟؟!!!ویا .......... ( یا به عنوان طراحی در دنیای اینده : قسمتی به عنوان فضای مغز هوشمند ساختمان که مثلا از انجا همه ساختمان و تاسیسات ان راه اندازی وکنترل شود ؟!؟!)
به هرحال طراح باید اگر ایده اش مفید وعملی ومنطقی وعلی الخصوص آینده گرا است انرا جابیاندازد وعمومی کند و فرهنگ نوینی ایجاد کند ودنباله رو نشود بلکه خلاقیت داشته وانرا پرورش دهد و بی ترس وواهمه عملی کرده و نبض کار رابدست گیرد- .....
۳- بومی بودن طرح و طراحی بر اساس مصالح بومی وهمچنین عقاید و آداب و علایق بومی - ۴- آشنائی با قوانین شهرسازی مورد اعمال در منطقه یعنی همان ضوابط شهرداری محل ۵- آشنائی با نورها و استفاده بهینه از ان ها(بهترین نورهای طبیعی بترتیب:اول در ایران که بالای خط استوااست نور جنوب(آفتابگیر) بعدا نور شرق - بعدشمال و دست آخر نور غرب- البته اگر میشد در شهر های جدید - تفکیک اراضی و نقشه های شهرسازی راطوری چیدمان کرد که برو نبش خیابان به جای اینکه با شمال عمود باشد زاویه ای در حد ۳۰درجه با شمال (وبه سمت شرق )بسازد بسیار بهتر میبود زیرا در نبشهای آزاد بنا میشد همزمان از دو نور استفاده کرد مثلا در سمت جنوب به جای استفاده از نور جنوب میشد همزمان از شرق وجنوب استفاده کرد- به هر حال در راستای مبحث نور ها استفاده از نورهای غیر مستقیم مثل نور ازطریق پاسیو هم مطرح است که بسته به ابعاد بنا ویا نظر کارفرما میتوان انرا ایجاد یا حذف یا کوچک ویا بزرگ کرد- ویاآشنائی درست از محاسبه تعداد پنجره و ابعاد انها و دست انداز مناسب برای انهادرهر فضا -
۶-آشنائی با ابعاد فضا ها بصورت حداقل یا حداکثر وابعاد مبلمان هر فضا- ۷-ایجاد سیرکلاسیون وچرخش وحرکت صحیح در بین فضا ها - ۸- استفاده صحیح از مثلا جنوبی بودن یا شمالی بودن یا شمالی جنوبی بودن زمین- ۹- آشنائی با مصالح جدید طوری که بداند با این مصالح پس از اجرای کامل هر عضو سازه ان سازه چقدر ابعاد بخود میگیرد ۱۰- آشنائی با تاسیسات جدید ونحوه اجرا وابعاد ان مثل مثلا کولر - قطر لوله های مختلف و نحوه اجرای ان ویا اجرای صحیح آسانسور یا یا یا یا یا ...- منظورم اینست که طراح طرحش را طوری ارائه دهد که بعدا محاسب یا ناظر یا تاسیسات کار بخاطر اجرای عضوی از سازه یا تاسیساتی از ساختمان مجبور نباشند طرح را به هم ریزند یا جابجا کنند یا ابعاد را عوض کنند
۱۱-آشنائی با طرح بناهای پیلوت دار یا غیر پیلوت دار- ویلائی یا آپارتمانی - مستقل یا غیر مستقل- فلزی یا آجری - دوبلکس وووووووووووو ۱۲- شاید بسیار مهم باشد که نقشه خوانی کنیم :یعنی طرح های خوب وموفق دیگر طراحان را گیر آورده روی انها غور وتفکر کرده وبه هر حال همیشه آرشیوی از طرح های مختلف داشته باشیم ۱۳- رفتن سر اجرای طرح ها ودیدن عملی طرح از نزدیک -که کمک زیادی به برداشت صحیح از فضا و نور وابعاد و سیرکلاسیون ان و قدرت تجسم میکند
نهایتا : اولا:
طرحی قوی و ایده ال است که اولا از همه عوامل گفته شده در بالا بصورت کامل وصحیح استفاده کرده باشد وثانیا نظر کارفرما را تامین کرده باشد واز همه مهمتر ثالثا: پس از اجرا کمترین تغییر (یا اصولا هیچ تغییری ) از طرح اصلی آرشیتکت نکرده باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!۱ یعنی منظور اینست که طرح آنقدر قوی و محکم طراحی شده باشد که هیچ کدام از عوامل بعدی نظیر محاسب یا ناظر یا تاسیسات کار یا حتی خود کارفرما بخاطر :
۱-محاسباتشان۲-نظارتشان ۳- اجرای تاسیساتشان ۴- چیدن وسایلشان ووووووووووووووووووووووو
مجبور نشده باشند که طرح را دستکاری کنند
و ثانیا:طراح باتوجه به مشکل کمبود وگرانی زمین وساخت وساز- از سانت سانت زمین حداکثر استفاده مفید را کرده و هیچ فضای تلف شده و پرتی ایجاد نکند
پس برای شروع:
اموزش گیرنده باید: ۱- قدرت تجسم خودرا با آموزش ونیز دیدن طرح های اجرا شده از نزدیک قوی کند-
۲-مقررات معماری وشهرداری منطقه خودرا و پارامترهائی نظیر تراکم و نحوه محاسبه زیربناها و تخلفات تراکمی یا شهرسازی را فرا بگیرد ۳-شمالی یا جنوبی یا شرقی یا غربی ویا تلفیق انهارا بلد باشد- ۴ -با دیدن نحوه اجرا ی پله ها و رمپ و ستونها وپلها وتیرها و آسانسورها و تاسیسات وووووووو از ابعاد صحیح انها مطلع باشد- ۵- با احساس فضا یا رفتن در فضای ساخته شده از ابعاد مناسب فضا ونور مناسب فضا وارتباط صحیح ومناسب فضاها مطلع باشد- ۶- از حداقل مفید فضا ها (مثلا فضای خواب - آشپزخانه یا توالت یا حمام یا ................) مطلع باشد - از حداقل وحداکثر عرض و ابعاد پله ها یا آسانسور یا پارکینگ یا کریدورها یا............. مطلع باشد ۷- روی آینده طرح و سلایق افراد خانه مثلابابزرگ شدن بچه هاروی تعداد اتاقهای خواب یا تعداد توالت وحمام یا پارامتهائی که در اینده بیشتر نمود خواهند داشت کار کند
+ نوشته شده در شنبه ۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت توسط --
|